ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Κωδικός μαθήματος
ΥΠ16738
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ζ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Γεωργία Κουρλαμπά

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις, Φροντιστήριο και Εργαστήριο

6

( 2 ώρες Διαλέξεις, 3 ώρες Φροντιστήριο και 1 ώρα Εργαστήριο)

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Μάθημα Υποχρεωτικό
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: όχι
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS: Ναι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι να φέρει τους φοιτητές σε επαφή με την έρευνα, ώστε να είναι σε θέση να διαβάζουν, ερμηνεύουν και αξιολογούν τα ερευνητικά δεδομένα καθώς και τις μεθόδους έρευνας, προκειμένου να τα εφαρμόζουν -ως επαγγελματίες- στη νοσηλευτική πρακτική, να αναγνωρίζουν νοσηλευτικά προβλήματα για έρευνα και να συμμετέχουν σε ερευνητικές μελέτες.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση:

να αναγνωρίζουν τη σπουδαιότητα της χρήσης των σύγχρονων ερευνητικών δεδομένων στην επίλυση των διαφόρων προβλημάτων,

να αναγνωρίζουν και να διατυπώνουν ερευνητικά ερωτήματα και υποθέσεις,

να σχεδιάζουν, οργανώνουν και να υλοποιούν μόνοι τους ή/και ομαδικά μια μελέτη, και

να μελετούν κριτικά επιστημονικές εργασίες

να εκπονούν ερευνητικό πρωτόκολλο βασισμένο σε ενδείξεις, ως βάση για κάθε σχέδιο μεθοδολογίας της έρευνας στη νοσηλευτική επιστήμη

Γενικές Ικανότητες

Όταν οι φοιτητές θα έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς το μάθημα, αναμένεται να είναι ικανοί να:

χρησιμοποιούν την έρευνα ως εργαλείο, που θα κατευθύνει τη νοσηλευτική πρακτική,

αναβαθμίζουν και να τεκμηριώνουν την κοινή καθημερινή νοσηλευτική πρακτική μέσα από την έρευνα,

να εξοικειωθεί με τη χρήση της αγγλικής ορολογίας και να είναι σε θέση να κατανοεί τη συναφή με το περιεχόμενο του μαθήματος επιστημονική βιβλιογραφία

διερευνούν την ισχύ, δυνατότητα και τρόπους εφαρμογής νέων θεωριών στη άσκηση των κλινικών νοσηλευτικών παρεμβάσεων,

προαγάγουν την ελεύθερη, δημιουργική και επαγωγική σκέψη,

εργάζονται σε διεπιστημονικό περιβάλλον

εργάζονται αυτόνομα ή/και ομαδικά,

λαμβάνουν αποφάσεις,

εργαστούν σε διεθνές περιβάλλον,

να επιλέγουν κατόπιν κριτικής σκέψης την κατάλληλη μέθοδο έρευνας και

να παράγουν νέες ερευνητικές ιδέες.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Περιεχόμενο μαθήματος

Διδακτικό μέρος

Εισαγωγή στη Μεθοδολογία της Έρευνας – Αγγλική ορολογία

Ορισμός Έρευνας και Επιστήμης

Σημασία Νοσηλευτικής Έρευνας

Φάσεις Έρευνας

Εννοιολογική φάση

Φάση σχεδιασμού

Εμπειρική φάση

Αναλυτική φάση

Φάση διάχυσης

Τύποι Έρευνας

Πρωτογενής:

Συλλογή νέων δεδομένων

Δευτερογενής:

Απλή βιβλιογραφική ανασκόπηση

Οριοθετημένη βιβλιογραφική ανασκόπηση (scopingreview)

Συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση

Μετα- ανάλυση

Μετά –σύνθεση

Δευτερογενής ανάλυση

Ανάλυση δεδομένων ρουτίνας

Ποσοτική (Πειραματική: Τύπος 1, Τύπος 2, Τύπος 3- Μη πειραματική)

Συσχέτισης (αναδρομική)

Συσχέτισης (προοπτική)

Ασθενών- μαρτύρων

Περιγραφική

Ποιοτική (Φαινομενολογία, Θεμελιωμένη θεωρία, Κριτική θεωρία, Φεμινιστική έρευνα,

Εθνογραφία)

Μελέτη περίπτωσης

Πολιτική & ηθική έρευνα

Συμμετοχική έρευνα

Συνέντευξη

Παρατήρηση του συμμετέχοντα

Οπτικές μέθοδοι και ερμηνευτική ανάλυση

Προσωπική εμπειρία

Ενδοσκόπηση, ιστορία ζωής

Πολιτισμικά κείμενα & προϊόντα

Ιστορικά & δια-δραστικά κείμενα που περιγράφουν στιγμές ρουτίνας η προβληματικές έννοιες στη ζωή των ατόμων

Μικτές μέθοδοι

Τριγωνοποίηση

Θεωρητικό πλαίσιο για την ανάπτυξη και αξιολόγηση Τυχαιοποιημένων Ελεγχόμενων Μελετών για Σύνθετες Παρεμβάσεις (4 στάδια)

Διαδικασία έρευνας

Πλαίσιο έρευνας

Ερευνητικοί σκοποί

Επιλογή Σχεδιασμού Έρευνας

Ηθικά ζητήματα

Πρωτόκολλο

Κανόνες συγγραφής πρωτοκόλλου

 

Φροντιστηριακό μέρος

Κριτική μελέτη επιστημονικών άρθρων κατά αντιστοιχία του διδαχθέντος θεωρητικού μέρους για καλύτερη κατανόηση των ήδη διδαχθέντων.

 

Εργαστηριακό μέρος

Επιλογή επιβλέποντα και θέματος και συνεργασία στη διαμόρφωση και εκπόνηση ατομικού ερευνητικού πρωτοκόλλου βάσει βιβλιογραφικής ανασκόπησης (α’ φάση).

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τρόπος Παράδοσης Στην τάξη (πρόσωπο με πρόσωπο)
Χρήση Τεχνολογιών και Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της χρήσης:

βάσεων δεδομένων ( π.χ. CINAHL, SCOPUS, COCHRANE, ΠΟΥ, κλπ)

της πλατφόρμας e-class

του web-class

Οργάνωση διδασκαλίας

 

 

 

 

 

 

 

 

Δραστηριότητα Φόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις 26 ώρες
Μελέτη & ανάλυση ελληνικής -δειθνούς βιβλιογραφίας και σχέδιο συγγραφής εργασίας (ανασκόπησης) 72 ώρες
Φροντιστήριο 39 ώρες
Εργαστήριο 13 ώρες

Σύνολο μαθήματος

(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)

150 ώρες (6 ECTS)
Αξιολόγηση Φοιτητών

1. Γραπτή εξέταση (70%) με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/και σύντομης ανάπτυξης

2. Αξιολόγηση πρωτοκόλλου (30%). Ο βαθμός θα συνυπολογίζεται εφόσον ο βαθμός της γραπτής εξέτασης είναι προβιβάσιμος

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ. Μια επισκόπηση των μεθόδων έρευνας. (ΕΚΔΟΣΗ 2018) , . (Επιστ. επιμέλεια Τζιαφέρη Σ.) Εκδ. ΔΙΣΙΓΜΑ.

Μερκούρης, Α. (2010). Μεθοδολογία Νοσηλευτικής Έρευνας, Αθήνα, Αττικής: Εκδόσεις Έλλην.